بخش بندی مشتریان

مشتریان برای سازمان‌ها بسیار اهمیت دارند، مشتریان بقای سازمان را تضمین می‌کنند و سبب سودآوری سازمان می‌شوند، سازمان‌ها باید توجه ویژه‌ای به مشتریان و نیازهای آن‌ها داشته باشند، مشتریان برای برطرف کردن نیازهای ‌خود محصولات و خدمات را خریداری می‌کنند، مشتریانی که یک محصول را خریداری می‌کنند نیاز مشابه دارند اما ممکن است دلایلش متفاوتی برای انتخاب و خرید محصولات داشته باشند به عنوان مثال در انتخاب خودرو، مشتری با خرید خودرو نیاز حمل ونقل و جابه جایی خود را بر طرف می‌کند اما بر اساس اهمیت ارزش‌ها و معیارهای متفاوت خودروهای مختلفی را انتخاب می‌کنند ممکن است برای برخی مشتریان ایمنی مهم باشد و برای برخی دیگر شرایط فروش و یا مصرف سوخت که هر گروه بر اساس معیارها و ارزش‌های خود اقدام به خرید خودروی مناسب می‌کنند.
یکی از وظایف مدیر بازاریابی بررسی و تعیین ارزش‌ها و معیارهای خرید مشتریان می‌باشد تا با توجه به این ارزش‌ها و معیارها برای هر گروه از مشتریان ارزش خرید محصولات را افزایش دهد تا آنها را وفادار به سازمان کند که این عمل سبب می‌شود سازمان سهم بیشتری از خرید مشتریان را بدست آورد. برای این منظور مدیر بازاریابی باید مشتری‌هایی که ارزش‌های مشابهی دارند را شناسایی و در گروه‌ی یکسان قرار دهد سپس مدیر بازاریابی می‎تواند در راستای تحقق آن ارزش‌ها برای گروه‌های مختلف مشتریان استراتژی‌های بازاریابی مناسبی اتخاذ کند تا مشتریان بالقوه را جذب و مشتریان فعلی را حفظ کند. برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که مشتریان محدودی دارند این کار به راحتی انجام می پذیرد اما زمانی که مشتریان یک سازمان یا یک شرکت افزایش پیدا می‌کند، تعیین ارزش‌های مشترک برای مشتریان و گروه بندی آن‌ها دشوار می‌شود. برای گروه بندی مشتریان بر اساس ارزش‌های مشترک و شبیه به هم از روش‌های داده کاوی و تحلیل آماری استفاده می‌شود بر اساس این روش‌ها مشتریان بر اساس وجوه مشترک گروه‌بندی می‌شوند تا برای هر گروه از آن‌ها استراتژی بازاریابی خاصی در پیش گرفته شود و سپس بر اساس متد و روش‌های داده کاوی و تحلیل پیشرفته آماری می‌توان برآورد کرد که مشتریان جدید در کدام گروه قرار می‌گیرند تا با استراتژی بازاریابی مخصوص به آن گروه با آنها برخورد کرد که این عمل سبب افزایش جذب مشتریان جدید می‌شود.
مقالات مرتبط  همترازی سازمانی
گروه تحلیل داده درتیکال با استفاده از روش‌های داده کاوی اقدام به گروه‌بندی مشتریان سازمان‌ها می‌کند تا مشتریان بر اساس ببشترین مشابهت‌ در گروه‌هایی قرار گیرند که اختلافات معناداری داشته باشند این عمل اولین گام در جهت افزایش ارزش خرید محصولات برای هر گروه از مشتریان می‌باشد و سبب می‌شود مدیران با بینش بهتری از مشتریان برای هر گروه از آن‌ها استراتژی‌هایی را در پیش گیرند که بیشترین اثربخشی را داشته باشند، بدین طریق با ایجاد ارزش خاصی برای هر گروه از مشتریان هم وفاداری مشتریان بیشتر می‌شود و هم برای سازمان صرفه جویی می‌شود. سازمان ها که در تلاش هستند همه ارزش‌های همه مشتریان را برآورد کنند هزینه زیادی را متقبل می‌شوند و ممکن است به نتیجه دلخواه دست نیابند در حالی که برآورده کردن مهمترین ارزش برای هر گروه از مشتریان هزینه کمتری برای سازمان دارد و سبب می‌شود آن ارزش به بهترین شکل برای مشتری برآورد شود که ارزش خرید محصول را برای مشتری بیشتر می‌کند. تحلیل داده درتیکال با ارائه این خدمت در تلاش است تا به سازمان‌ها در جهت توسعه بازار و ارائه خدمات و محصولات منطبق بر نیاز مشتریان خود کمک کند تا سازمان‌ها از این طریق مسیر رشد و توسعه خود را بهتر و با موفقیت بیشتر طی کنند.

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *