سلامت سازمانی

گروه مشاوره درتیکال

سنجش وضعیت موجود برای هر سازمانی بسیار مهم است، مدیران باید بر عناصر داخلی سازمان نظارت داشته باشند و آنها را کنترل کنند، اولین گام در کنترل و اصلاح عناصر و ویژگی‌های سازمانی سنجش شرایط موجود می‌باشدو روش‌های متفاوتی برای سنجش هر کدام از عناصر استفاده می‌شود. ما در درتیکال در تلاشیم تا با استفاده از روش‌های کاربردی به بهترین شکل عناصر سازمان را بسنجیم

بررسی توازن عناصر داخلی سازمان با مدل سلامت سازمانی

مدل سلامت سازمانی کمک می‌کند تا عناصر داخلی سازمان در راستای تحقق اهداف سازمانی هم‌جهت شوند، هماهنگی عناصر داخلی سازمان برای رشد و توسعه پایدار امری لازم و ضروری است. مدل سلامت سازمانی به بسیاری از مدیران کمک می‌کند تا برای سنجش عناصر داخلی و میزان هماهنگی آنها با هم ابزار مناسبی داشته باشند.

مدل سلامت سازمانی

هماهنگی درونی سازمان

عملکرد پایدار سازمان به همگرا کردن فعالیت‌ها، تیم‌های کاری و شعبه‌های مختلف در راستای رسیدن به اهداف سازمانی نیاز دارد. مدل سلامت سازمانی به مدیران کمک می‌کند تا همه قسمت‌های سازمان را در راستای اهداف هماهنگ کند.

افزایش بازدهی سازمانی

ارزیابی اثر عناصر داخلی سازمان را برای مدیران تسهیل می‌کند مدیران با نتایج بدست آمده می‌توانند برنامه‌های پیشرفت را در سازمان پیاده‌سازی کنند.

رویکرد کاربردی-علمی

این مدل برای افزایش هماهنگی درونی سازمان رویکردی عملی و علمی دارد، بر اساس تحقیقات علمی، اجزای این مدل در سازمان‌های ایرانی بررسی شده‌اند و نتیجه تطابق نگاه علمی در مدیریت همراه با نظرات مدیران، اعضای هیات مدیره و کارشناسان ارشد می‌باشد.

مطابق با نیاز سازمانی

این مدل با شناختی که از سازمان‌های ایرانی بدست آورده است به خوبی می‌تواند مشکلات را شناسایی و ریشه آنها را بررسی کند،با استفاده از این مدل مشکلات درونی برطرف و هماهنگی ذاخلی سازمان افزایش پیدا می‌کند.

پژوهش داخلی مدل سلامت سازمانی

۰ +
شرکت کسب و کار الکترونیکی
۰ +
شرکت خدمات مالی

فرایند مدل سلامت سازمانی

مدل سلامت سازمانی عناصر داخلی سازمان را می‌سنجد، هماهنگی آنها را با هم بررسی می‌کند و با ارائه راهکارهای کاربردی هماهنگی داخلی سازمان را افزایش می‌دهد. این مدل کمک می‌کند تا سازمان در راستای تحقق اهداف استراتژیک خود همگرا شود. این مدل شامل ۳گام است که در زیر اشاره داده شده است.

گام اول: تعیین وضع موجود

گام اول شناخت وضعیت فعلی سازمان می‎باشد،در این گام عناصر داخلی سازمان بررسی می‌شوند و نمای کلی سازمان بدست می‌آید. برای سنجش عناصر داخلی از روش‌های زیر استفاده می‌شود.

  • مصاحبه با مدیران
  • اسناد بالادستی
  • پرسشنامه‌های استاندارد
  • بررسی فعالیت‌های سازمانی
  • تحلیل مشکلات سازمانی

گام دوم: ترسیم وضع مطلوب

در گام دوم بر اساس نتایج بدست آمده گام اول، معماری داخلی سازمان تعیین می‌شود. این معماری بر اساس اهداف و مامورت سازمان و بر اساس نظر مدیران بدست می‌آید. در این گام حالت ایده‌آل عناصر داخلی سازمان که دارای بیشترین هماهنگی با هم باشند بدست می‌آید.

گام سوم: پیاده‌سازی برنامه بهبود

گام سوم پیاده‌سازی مدل  می‌باشد. در این گام اصلاحات بدست آمده در گام دوم اجرایی می‌شود. در هر مرحله از تغییر رفتار و اصلاحات سازمانی روش‌های متناسب با آن استفاده می‌شود، مراحل اصلاح رفتار به صورت زیر است.

  • دانش فردی
  • تغییر نگرش فردی
  • تغییر رفتار فردی
  • تغییر رفتار گروهی

تجربه‌های کاری مرتبط

معماری سازمانی شرکت پژوهش و نوآوری​

جهت دریافت مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید.

ویدیوها

پخش ویدیو

این ویدیو از مجموعه آموزشی دانشگاه هاروارد می‌باشد که به بیان استراتژی و مدل کسب و کار می‌پردازد.

عنوان: مدل کسب و کار

ناظر علمی ترجمه: ایوب احمدیان

آخرین مقالات

تحلیل داده سازمانی

همترازی سازمانی

امروزه نقش همترازي در ارتقاي عملكرد سازماني بسيار مورد  توجه انديشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. همترازي عبارت است از حدود چسبندگي بين دو يا چند بعد سازماني براي ارتقاي عملكرد. به هرحال، عليرغم شناخت اهميت همترازي سازمانی، تحقيقات اندكي در مورد پويايي همترازي صورت گرفته است . بايد در نظر داشت اگر راهبرد سازماني

ادامه مقاله »
بازاریابی و فروش

۳ شاخص‌ پشتیبان

مقدار داده هایی که در دسترس است، حیرت انگیز است. و هر ثانیه، داده ها با نرخ نجومی رشد می کنند. یک شرکت از داده‌ها به عنوان یک ابزار برای حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان بیشتر استفاده کند. شرکت باید در ابتدا مشخص کند چه انتظاری از داده‌ها و اطلاعات دارد و در قدم بعدی

ادامه مقاله »
بازاریابی و فروش

۱۰ معیار برای شروع تجزیه و تحلیل فروش

ممکن است در یک شرکت چند تیم فروش وجود داشته باشد، هر یک از آنها فعالیت و وظایف خود را انجام می‌دهد و با نرم افزارهای حسابداری و مدیریت ارتباط با مشتری بسیاری از اطلاعات آن تیم‌ها ثبت می‌شود. سوال مهم این است، آیا می‌توان کنترل بیشتری بر عملکرد فروش داشته باشیم؟ ما در این

ادامه مقاله »
بازاریابی و فروش

۱۴ سوال در مورد شاخص‌ها

در این قسمت از درتیکال ما به سوالاتی در مورد شاخص‌ها پاسخ می‌دهیم و تلاش می‌کنیم بینش شما را از شاخص‌ها ارتقا دهیم تا بتوانید بهترین شاخص‌ها را تعیین کنید. در اینجا به ۱۵ سوال ساده در مورد شاخص می‌پردازیم.   بنابراین، در اینجا می رود. فقط بر روی هر کدام از سؤالات رایج زیر

ادامه مقاله »
بازاریابی و فروش

چگونه تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تر می‌شود؟

روشی که ما برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کنیم، برداشت و درک شما را از داده‌ها تغییر می‌دهد، هدف ما این است که به جای ارائه اطلاعات به صورت زیبا، با استفاده از اطلاعات و داده‌های مناسب، تصمیم گیری شما آگاهانه‌تر و سریعتر باشد. درتیکال امکان مصور سازی اطلاعات و داده‌ها را برای سازمان‌ها فراهم می‌کند،

ادامه مقاله »
بازاریابی و فروش

بخش بندی مشتریان

برای گروه بندی مشتریان بر اساس ارزش‌های مشترک و شبیه به هم از روش‌های داده کاوی و تحلیل آماری استفاده می‌شود بر اساس این روش‌ها مشتریان بر اساس وجوه مشترک گروه‌بندی می‌شوند تا برای هر گروه از آن‌ها استراتژی بازاریابی خاصی در پیش گرفته شود

ادامه مقاله »