۱۴ سوال در مورد شاخص‌ها

در این قسمت از درتیکال ما به سوالاتی در مورد شاخص‌ها پاسخ می‌دهیم و تلاش می‌کنیم بینش شما را از شاخص‌ها ارتقا دهیم تا بتوانید بهترین شاخص‌ها را تعیین کنید. در اینجا به ۱۵ سوال ساده در مورد شاخص می‌پردازیم.

 

بنابراین، در اینجا می رود. فقط بر روی هر کدام از سؤالات رایج زیر کلیک کنید تا بتوانید پاسخ کاملتری به آن بدهید.

 

  • شاخص برای چیست؟
  • شاخص چیست؟
  • یک شاخص برای چه استفاده می شود؟
  • چگونه می توانیم شاخص را توسعه دهیم؟
  • چه کسی شاخص را تعیین می کند؟
  • چگونه می توانم یک شاخص را ایجاد کنم؟
  • از کدام یک از شاخص ها باید استفاده کنیم؟
  • چه زمانی باید از شاخص استفاده کنیم؟
  • چرا باید شاخص ها را بررسی کنیم؟
  • چه زمانی باید شاخص ها را بررسی کنیم؟
  • چه تعداد شاخص باید ارزیابی کنیم؟
  • چرا شاخص مهم هستند؟
  • کدام شرکت ها از شاخص استفاده می کنند؟
  • داشبورد چیست؟

 

۱) شاخص برای چیست؟

شاخص برای  نشان دادن عملکردهای مهم و کلیدی است.

 

۲) شاخص چیست؟

یک شاخص، چیزی قابل اندازه‌گیری است که اندازه گیری آن نشان می‌دهد شرکت به چه میزان اهداف مهم خود را تحقق بخشیده است.

 

۳) شاخص برای چه چیزی استفاده می شود؟

شاخص ها توسط افراد و سازمان ها برای ارزیابی موفقیت آنها در دستیابی به اهداف حیاتی استفاده می شوند. شاخص های بالا دستی ممکن است بر عملکرد کلی شرکت تمرکز کنند، در حالی که شاخص های پایین دستی ممکن است بر روند درون واحدها متمرکز شوند.

 

۴) چگونه می توانیم شاخص را توسعه دهیم؟

ما رویکرد SMARTER را توصیه می کنیم. SMARTER مخفف خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط، در زمان محدود، قابل ارزیابی و ارزیابی مجدد است.

که یک لیست اولیه از چیزهایی که بهترین نشان دهنده پیشرفت در راستای اهداف کلیدی شرکت هستند، ایجاد کنید و از خود و یا تیم خود سوالات زیر را در مورد آنها بپرسید:

هدف چیست؟

آیا می توان پیشرفت را به سوی این هدف سنجید؟

آیا هدف واقعگرا و قابل دستیابی است؟

اهداف سازمان چگونه سنجیده می‌شود؟

چارچوب زمانی برای دستیابی به این هدف چگونه است؟

چگونه پیشرفت کوتاه مدت را ارزیابی کنیم؟

در چه بازه های زمانی پیشرفت های بلند مدت را ارزیابی کنیم؟

 

۵) چه کسی شاخص را تعیین می کند؟

هر کسی می‌تواند شاخص‌ها را تعیین کند، شاخص ها برای بررسی میزان موفقیت دستیابی به اهداف مورد استفاده قرار می‌گیرد و هر کسی که به دنبال سنجش میزان این موفقیت باشد می‌تواند شاخص ها را تعیین کند.

معمولا شاخص های اداری (مثلا برای بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتری و … ) توسط مدیران ارشد و مدیران میانی تعیین می شوند تا مدیران اطمینان حاصل کنند وضعیت دستیابی به اهداف چگونه است و تیم‌ها و واحدها بر اساس هماهنگی و هماهنگی کار می کنند یا احتیاج به هماهنگی بیشتری است.

 

۶) چگونه یک شاخص ایجاد کنم؟

فرض کنیم هدف شما افزایش فروش کتاب برای امسال است. شما قصد دارید یک شاخص با نام شاخص فروش کتاب ایجاد کنید. در اینجا نحوه تعریف شاخص را بیان می‌کنیم:

مقالات مرتبط  10 معیار برای شروع تجزیه و تحلیل فروش

چه چیزی: افزایش فروش کتاب به میزان ۱۵٪ در سال جاری.

چرا: دستیابی به این هدف سبب سودآوری بیشتر و گسترش کسب و کار می‌شود.

اندازه گیری: افزایش تعداد کتاب های فروخته شده و درآمد حاصل آن اندازه گیری می‌شود.

چطور: بررسی میزان کتاب های فروخته شده و میزان فروش کتاب مورد نظر ما.

چه کسی: مدیر فروش مسئول این شاخص خواهد بود.

نتیجه: افزایش فروش کتاب در سال جاری به میزان ۱۵%

بازه زمانی سنجش : پیشرفت شاخص ماهانه بررسی می شود.

 

۷) از کدام یک از شاخص ها باید استفاده کنم؟

چیزی به عنوان “بهترین شاخص” وجود ندارد. تنها بهترین شاخص برای اهداف خاص شما وجود دارد. تعیین اهداف مهم برای شما، تیم خود و یا شرکت شما، از طریق سوالات سوال شماره ۴در  بالا.

 

۸) چه زمانی باید از شاخص استفاده کنیم؟

هنگامی که نیاز به پیگیری پیشرفت در یک هدف دارید، از شاخص استفاده می کنید.

 

۹) چرا باید شاخص ها را بررسی کنم؟

اهداف شرکت ممکن است در طول زمان تغییر کنند، و مطمئنا عملکرد و پیشرفت دستیابی به آن اهداف نیز در طول زمان تفغییر می‌کند . ممکن است، شاخص سه ماه پیش با اهداف الان خیلی مرتبط نباشند . به همین دلیل باید در طول زمان شاخص‌ها را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.

 

۱۰) چه زمانی باید شاخص را بررسی کنم؟

زمان بررسی شاخص‌ها بر اساس زمان دستیابی به اهداف می‌باشد، ممکن است دستیابی به یک هدف چند ساله باشد، پیشنهاد ما این است که اهداف یک ساله را تعیین کنید و بر اساس انها بازه‌های زمانی کوچکتری برای بررسی میزان موفقیت دستیابی به اهداف مشخص کنید، بازه های زمانی فصلی، ماهانه و هفتگی

 

۱۱) چه تعداد شاخص باید ارزیابی کنیم؟

تعداد شاخص‌های کمتر بینش بهتری ایجاد می‌کنند، هر چه تعداد شاخص بیشتر باشد بدست آوردن بینش از آنها مشکل تر می‌شود، بنا به تجربه بین ۳ تا ۵ شاخص برای هر داشبورد بهترین کارایی را دارد.

 

۱۲) چرا شاخص مهم است؟

پیگیری اهداف شرکت ممکن است به تحقق چند هدف کوچکتر بستگی داشته باشد بنابراین شاخص‌ها به عنوان وسیله سنجشی برای بررسی وضعیت اهداف کوچکتر استفاده می‌شود تا به وسیله آنها تحقق اهداف بزرگتر مشخص شوند.

 

۱۳) کدام شرکت ها از شاخص استفاده می کنند؟

همه سازمان ها، صرف نظر از اندازه و صنعت، اگر اهدافی دارند و معتقدند که نظارت بر دستیابی به اهداف مهم است از شاخص استفاده می‌کنند.

 

۱۴) داشبورد چیست؟

یک داشبورد تصویر زمان واقعی از میزان موفقیت دستیابی به اهداف را  (در تلفن همراه، دسکتاپ یا یک تلویزیون دیواری در دفتر خود) با شاخص هایی که انتخاب کرده اید ارائه می‌دهد. در واقع یک داشبورد شاخص‌های لازم و مختلف یک هدف و یا چند هدف مرتبط و وابسته بهم هستند.

 

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *